Menu
  • Menu

    Pierwszy indyjski samochód na wodór

    Minister do spraw transportu drogowego i autostrad Indii przed kilkoma dniami wydał oświadczenie, że jego kraj rozpoczyna projekt budowy pierwszego samochodu napędzanego wodorowymi ogniwami paliwowymi – podał indyjski dziennik „The Economic Times”. Projekt ma stanowić wkład w proces odchodzenia gospodarki od paliw kopalnych i prowadzić do większej ochrony środowiska naturalnego.

    samochód na wodór

    Projekt będzie realizowany przez dwie firmy: Toyota Kirloskar Motor Pvt. Ltd. oraz International Center for Automotive Technology (ICAT) – pisze „The Economic Times”. Dzięki współpracy obu firm indyjski samochód na wodór będzie mógł bazować na technologii użytej w najbardziej w tej chwili zaawansowanym samochodzie napędzanym tym paliwem, Toyocie Mirai. Samochód zostanie przystosowany do użytkowania na indyjskich drogach, tak by sprawdzał się również w tamtejszym klimacie.

    Innymi celami projektu są: poszerzenie w społeczeństwie świadomości dotyczącej wykorzystania wodoru jako paliwa, promowanie wiedzy o technologii produkcji wodorowych ogniw paliwowych oraz wskazanie korzyści związanych z ich użyciem, a w konsekwencji stworzenia w Indiach społeczeństwa wykorzystującego wodór jako paliwo.

    Toyota Mirai, która ma posłużyć jako baza do tworzenia produkowanego w Indiach samochodu zasilanego wodorem, zasiana jest zestawem ogniw paliwowych, które – według informacji producenta – umożliwiają przejechanie 650 km ja jednym tankowaniu. Samo pełne tankowanie trwa natomiast 5 minut. Słowo Mirai – zauważa „The Economic Times” – po japońsku oznacza „przyszłość”. Japoński samochód na wodór powstał w 2014 roku i był pierwszym na świecie samochodem elektrycznym zasilanym ogniwami paliwowymi.

    Znaczenie samochodów na wodór dla środowiska naturalnego

    Jak pisze dziennik „The Economic Times”, wykorzystanie wodorowych ogniw paliwowych oznacza stworzenie pojazdu całkowicie przyjaznego dla środowiska. Ubocznym efektem utlenienia wodoru w ogniwach paliwowych jest tylko para wodna. Wytwarzanie wodoru musi jednak odbywać się przy użyciu energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych, bądź z biomasy, która jest ogólnie dostępna w Indiach. Wytwarzanie zielonego wodoru może natomiast oznaczać dla tego kraju zapewnienie czystej i łatwo dostępnej energii – dodaje „The Economic Times”.

    W oświadczeniu indyjskiego ministra stwierdza się, że zielony wodór stwarza duże możliwości dekarbonizacji wielu sektorów gospodarki, w tym transportu, na całym świecie. Indyjski minister energii stwierdził natomiast, że ogniwa paliwowe będą również napędzać autobusy kursujące między Delhi a Jaipurem.

    Indyjski projekt stanowi kolejne przedsięwzięcie dużej gospodarki świata mające na celu wprowadzenie wodoru jako paliwa. Rządy wielu państw wspierają obecnie rozwój technologii produkcji zielonego wodoru, jego transportu, składowania i tankowania. Indie są drugim pod względem liczby ludności państwem na świecie. Liczący 1,38 mld ludzi kraj, ustępuje pod tym względem tylko Chinom. Jednocześnie indyjska gospodarka przed pandemią notowała wysoki wzrost PKB.

    AutoVIPek 

    Źródło: „The Economic Times”

    Udostępnij

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *