Honda NSX – perfekcyjny samochód sportowy
Honda to marka doskonale znana wszystkim fanom motoryzacji i nie tylko. Koncern założył Sōichirō Honda, który początkowo zajmował się naprawą samochodów jako mechanik. Wraz z rozwojem technologicznym rozpoczął produkcję pierścieni tłokowych. Przyjmuje się, że początkiem marki Honda był rok 1948. Jednak wtedy jeszcze nikt nie myślał o produkcji samochodów, [ponieważ koncern zajmował się motocyklami. Początki były wyjątkowo trudne, ze względu na skutki II Wojny Światowej. Marka poradziła sobie z ciężkim startem i wkrótce stała się liderem na świecie, jeśli chodzi o produkcję motocykli. Sōichirō jednak nie był usatysfakcjonowany, zawsze bowiem marzył o produkowaniu samochodów. Jego wytrwałość w dążeniu do celów została nagrodzona w roku 1960 – wtedy to powstał pierwszy prototyp samochodu osobowego marki Honda. Sporym przełomem okazała się Honda NSX, której produkcja rozpoczęła się w 1990 roku. NSX to skrót od New Sportscar eXperimental.
Honda NSX – samochód dopracowany w każdym calu
Był to pierwszy sportowy samochód Hondy i pierwszy samochód na świecie, którego nadwozie zostało wykonane z aluminium. Materiał ten nie został zastosowany przez przypadek, ponieważ pozwalał zachować niską masę konstrukcji, bez utraty sztywności nadwozia. Sportowy samochód Hondy był wyjątkowy, albowiem udział w produkcji brał znany brazylijski kierowca Formuły 1 – Ayrton Senna. Dzięki jego radom, twórcy mogli doprowadzić model do perfekcji. Bez wątpienia NSX było przełomem na skalę światową o czym świadczy fakt, że nawet konstruktorzy McLarena F1 wzorowali się na rewolucyjnym modelu Hondy.
Wygląd Hondy NSX
Początkowe modele NSX przypominały typowe auto sportowe. Umieszczenie jednostki napędowej w centrum pozwalało zachować balans pomiędzy przodem i tyłem pojazdu, co jest niezwykle istotne w sportowych samochodach. Z przodu samochodu zastosowano otwierane światła. Potem zastąpiono je reflektorami stałymi w kształcie rąbów. NSX był niezwykle niskim samochodem, o wysokości nieprzekraczającej 117.5 cm. Na końcu tylnego nadkola znajdował się wlot powietrza do komory silnika, który dodawał nieco charakteru. Pierwszą generację samochodu produkowano w latach 1990-2005. Potem nastąpiła przerwa, która trwała aż do 2016 roku, w którym to Honda NSX powróciła na amerykańskie salony. Wówczas za debiutujący model, trzeba było zapłacić minimum 620 tysięcy złotych. Model okazał się niemal doskonały, a wielu kierowców zwracało uwagę na fakt, że auto jest niemal przyklejone do asfaltu. Na tym się więc nie skończyło i japoński koncern postanowił ulepszać swoje nowe dzieło.
Najnowszy model Hondy NSX
Najnowszym modelem serii jest model Honda NSX 2019, w którym wprowadzono wiele zmian. Twórcy chcą, aby ich samochód z napędem Sport Hybrid radził sobie doskonale zarówno na co dzień, jak i na profesjonalnym torze wyścigowym. Wielu ekspertów z zaciekawieniem śledziło głosy dotyczące nowego modelu NSX. Wydawać by się mogło, że w sportowym samochodzie Hondy nie wiele można jeszcze zmienić, a dotychczasowe modele spisywały się znakomicie. Jednak Japońska perfekcja jest nieoceniona, dlatego też w roku 2019 twórcy skupili się na dynamice auta, chcąc zachować jego zdolności do codziennej jazdy. Wyposażyli więc nowy model w stabilizatory, które pomogły zwiększyć sztywność przedniego zawieszenia o 26%, a tylnego o 19%. W nowym modelu zmodyfikowano działanie:
- napędu na cztery koła SH-AWD,
- wspomagania układu kierowniczego,
- pracy amortyzatorów z cząstkami ferromagnetycznymi,
- ESP.
W nowej Hondzie NSX dostępne są również opony Continental Sport ContactTM 6 o klasie high performance. Opony zostały przygotowane specjalnie dla samochodów NSX i jak podaje producent, mają one zwiększać przyczepność, dynamikę i zapewniać stabilne hamowanie. Jednostka napędowa 3.5 V6 posiada nieco ulepszone względem poprzednika wtryskiwacze paliwa oraz filtr cząstek stałych, który od tej pory jest zgodny z normą Euro 6d-TEMP. Jeśli chodzi o wygląd, to spore wrażenie robi również perłowy lakier Thermal Orange.
Za nowy model Hondy NSX trzeba zapłacić ponad 157 tysięcy dolarów. Niestety dostępność samochodu w Europie jest mocno ograniczona, a na wielu rynkach pojazd jest niedostępny i z przykrością trzeba stwierdzić, że dotyczy to także Polski.
Podsumowanie
New Sportscar eXperimental to samochód, który jest obsesyjnie dopracowywany niemal do perfekcji. Po powrocie w roku 2016 wydawało się, że więcej na chwilę obecną nie da się zrobić. Japończycy szybko udowodnili, że jednak się da. Ceny samochodu wynoszą obecnie ponad 600 tysięcy złotych.
Dodaj komentarz