Menu
  • Menu

    Do domu czy w góry? Jakiej latarki potrzebujesz

    Wycieczka do piwnicy po ogórki? Spacer z psem? Nocna eskapada w wysokie góry? Polowanie pod osłoną nocy? Dobór latarki zależy od potrzeb. Przed wizytą w sklepie trzeba odpowiedzieć sobie na kilka podstawowych pytań.

    Do czego ma służyć? Jak często ma być wykorzystywana? Gdzie? Co ma oświetlać? Jak daleko ma świecić? Precyzyjne odpowiedzi znacznie ułatwią wybór odpowiedniego oświetlenia przenośnego, dopasowanego do indywidualnych potrzeb i preferencji. Pamiętajmy tylko, że do szperania w garażu nie potrzebujemy latarki używanej przez siły zbrojne, a do spacerowania z psem przeznaczony jest inni sprzęt niż do nocnej wspinaczki po górach. Jakie parametry mają znaczenie w konkretnych sytuacjach?

    Jaką latarkę schować do szuflady?

    Do użytku domowego najlepiej wybrać latarki bateryjne, które są tańsze niż akumulatorowe. Do drobnych napraw lub do wyjścia do garażu, gdy zabraknie prądu, nie musimy mieć przecież latarki z obudową z aluminium lotniczego. Wystarczy taka ze zwykłego aluminium lub z tworzywa sztucznego. Jeżeli chodzi o siłę światła – poszukajmy latarki świecącej z mocą około 50 lumenów. Użytkownicy domowi powinni zwrócić uwagę na latarki serii Falcon Alpha, które są lekkie i solidne wykonane – poleca Tomasz Kłak, regionalny manager sprzedaży w firmie Mactronic – największego producenta oświetlenia przenośnego w Polsce. Niektóre z nich świecą bardzo mocno, są też modele ładowalne – dodaje.

    Możemy oczywiście pokusić się o coś bardziej zaawansowanego, np. o model z regulacją ogniskowej (tzw. funkcja fokus). Funkcja ta pozwala dostosować szerokość wiązki światła do aktualnych potrzeb. Jeżeli chcemy świecić na dystans, potrzebujemy wąskiej wiązki. Jeżeli chcemy oświetlić większy teren, bez trudu przełączymy się na szerszy zakres. Gdy natomiast chcemy świecić daleko, poszukajmy latarki o mocy od 160 do 200 lm.

    Gdy potrzebne są wolne ręce

    Amatorzy majsterkowania powinni kupić latarkę czołową, która zapewni im swobodę ruchu. Dobrym wyborem jest np. Falcon Blaze. Dzięki zastosowaniu panelu COB światło jest rozproszone i bardzo jasne. Idealnie nadaje się do wszelkich prac majsterkowych lub aktywności sportowych – doradza Tomasz Kłak. Latarka czołowa przyda się także jako wyposażenie samochodu.

    Czołówka to najlepszy wybór dla biegaczy lub turystów wybierających się w góry (na dłuższe eskapady warto zabrać modele z wyższej półki, dysponujące dużym zasięgiem światła i długim czasem działania – np. Mactronic Vizo). Z latarek czołowych korzystają również rowerzyści. Idealnym przykładem jest rowerowe oświetlenie Mactronic Scream. Najnowsze modele świecą z jeszcze większą mocą i posiadają cechy niezawodności znane z przeszłości – wytrzymałą obudowę z aluminium lotniczego, jasny strumień światła równo oświetlający drogę oraz możliwość użycia jako latarki ręcznej – mówi ekspert rynku outdoorowego.

    Do zadań specjalnych

    Na inne cechy i parametru latarek powinni zwrócić uwagę profesjonaliści, czyli te osoby, które przenośnego oświetlenia używają w pracy. Strażacy potrzebują certyfikowanych latarek do pracy w strefach zagrożenia wybuchem (certyfikat Ex-ATEX). Żołnierze i myśliwi wykorzystują taktyczne latarki z możliwością montowania na broń, wyposażone w uchwyty czy włączniki żelowe. Ratownicy górscy korzystają z latarek odpornych na niskie temperatury. Sprzęt dla profesjonalistów musi pracować niezawodnie w bardzo trudnych warunkach, dlatego warto wybierać latarki najwyższej jakości, odporne na uderzenia, upadki, wodę, pył i wstrząsy – podpowiada Tomasz Kłak z Mactronic.

    Tak, tu właśnie przyda się latarka z aluminium lotniczego. Ważne, aby miała mocną soczewkę wykonaną z poliwęglanu. Jeżeli ma służyć w górach, to lepiej żeby była bateryjna, bo na wysokościach niekiedy trudno o źródło prądu Pamiętajmy, że biała barwa światła będzie się odbijać np. od śniegu, oślepiając użytkownika. Latarki dla profesjonalistów powinny świecić mocnym światłem przez długi czas, zatem wybierzmy model z różnymi trybami świecenia. Tu także przyda się także możliwość regulacji ogniskowej. Nawet kolor obudowy lub paska ma znaczenie. Jedni wybiorą barwy odblaskowe, drudzy stonowane. Wszystko zależy od potrzeb.

    Udostępnij

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *