Menu
  • Menu

    Sztuczna inteligencja w branży pogrzebowej – wirtualna rozmowa ze zmarłym

    Nowe trendy i technologie docierają w coraz większym stopniu do nowych obszarów życia człowieka. Jak pisze na swoim portalu „Business Insider”, branża pogrzebowa na świecie przechodzi rewolucję. Popularne stają się pochówki ekologiczne, czy diamenty wyprodukowane z prochów. Jednak i w tej dziedzinie pojawiają się rozwiązania wykorzystujące sztuczną inteligencję. Możliwe jest już wygłoszenie przemowy przez hologram przedstawiający zmarłego i używający jego głosu, a nawet przeprowadzenie z wygenerowanym hologramem zmarłego krótkiej rozmowy.

    Sztuczna inteligencja w branży pogrzebowej

    W wywiadzie dla „Business Insidera” Tomasz Salski, główny akcjonariusz Grupy Klepsydra opowiedział o nowych trendach w branży wartej dziś w Polsce nawet 5 mld zł. Rozmówca twierdzi, że w ostatnim czasie zwiększyły się oczekiwania rodzin osób zmarłych. Efektem jest coraz większa paleta usług oferowanych przez zakłady pogrzebowe.

    Nie wszystkie nowinki można jednak zastosować w Polsce. Należy do nich wyrabianie diamentów z prochów skremowanych osób. Jest jednak wiele nowinek trafiających do naszego kraju. Niektóre z nich związane są z postępem cyfryzacji. Przykład stanowią e-klepsydry, czy aplikacje do składania kondolencji i zamawiania kwiatów.

    Jak mówi Tomasz Salski: Dzięki tej usłudze pogrążone w żałobie rodziny nie muszą przeprowadzać całej masy rozmów telefonicznych, często bardzo trudnych, ale jedną wiadomością informują wszystkich o szczegółach pogrzebu. Do tego wprowadziliśmy streaming pogrzebów, a więc możliwość oglądania ceremonii na żywo za pośrednictwem telefonu komórkowego lub w internecie. W pandemii to było bardzo ważne, bo w pogrzebach mogła uczestniczyć ograniczona liczba osób. (cytat za „Business Insider”)

    Nie wszystkie nowinki – jego zdaniem – możliwe do wprowadzenia w Polsce, ze względu na ich nieprzystawalność do naszych tradycji. Jako przykład podaje pogrzeby ekologiczne polegające na umieszczaniu prochów w biodegradalnej urnie na przykład ze sprasowanej kukurydzy. W urnie takiej umieszcza się sadzonkę drzewa, które upamiętniać będzie zmarłego.

    Sztuczna inteligencja w branży pogrzebowej

    Wprawdzie w Polsce mowy pogrzebowe nie są jeszcze tak popularne jak na Zachodzie, może to zmienić zastosowanie sztucznej inteligencji. Okazuje się, że dzięki niej mowę taką „może wygłosić” sam zmarły. Jak mówi Tomasz Salski, wystarczy dostarczyć nagranie z próbką głosu osoby zmarłej, a sztuczna inteligencja wygeneruje całe przemówienie.

    Ale sztuczna inteligencja potrafi znacznie więcej. Jak pisze portal komputerswiat.pl: Marina Helen Smith, obywatelka Wielkiej Brytanii, która zajmowała się szerzeniem wiedzy na temat związany z Holocaustem, zmarła w czerwcu 2022 r. Na pogrzeb 87-letniej kobiety przybyło wielu krewnych i przyjaciół, by ją opłakiwać, ale zgromadzeni mogli również… zadawać jej pytania, a Smith na nie odpowiadała. Wszystko to dzięki start-upowi StoryFile, który w swojej usłudze posiłkuje się sztuczną inteligencją.

    Na zaprezentowanym przez portal fragmencie nagrania wydać ekran, z którego przemawia sztucznie wygenerowana postać zmarłej. Obraz cechuje ogromny realizm. Osoba mówi swoim głosem z problemami typowymi dla osób w bardzo podeszłym wieku. Chociaż nie można mówić o prawdziwej rozmowie, wygenerowana postać odpowiadała na proste pytania, mówiła o sobie i zwracała się do zebranych.

    Aby stworzyć taką usługę pogrzebową, należało przed śmiercią nagrać odpowiednio dużo materiałów wideo, w których osoba zmarła opowiada o swoim życiu. Następnie sztuczna inteligencja dobiera odpowiednie fragmenty nagrań, by stworzyć wrażenie konwersacji z rozmówcą. Im więcej materiału nagraniowego posiada komputer, tym bardziej realistyczna będzie konwersacja.

    Istnieją już programy – pisze portal – umożliwiające „rozmowy” ze znanymi aktorami, dzięki wprowadzeniu do pamięci komputera informacji o życiu danej gwiazdy. W przypadku usług pogrzebowych konieczne jest przygotowanie podobnego materiału przed śmiercią. Chociaż technologia ta jest całkiem nowa, firmy europejskie wyrażają coraz większe zainteresowanie taką formą usług. Jesteśmy dopiero na progu masowego użycia sztucznej inteligencji. Wraz z rozwojem technologii jej możliwości staną się coraz większe.

    Wojciech Ostrowski

    Udostępnij

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *