Menu
  • Menu

    Co należy wiedzieć przed zakupem roweru elektrycznego?

    Rowery elektryczne stają się coraz popularniejszym widokiem na ulicach polskich miast. Wynika to z faktu, że wiele osób docenia zalety tego rodzaju pojazdów. Na rynku dostępnych jest jednak wiele rodzajów rowerów elektrycznych, które są przeznaczone do użytkowania w różnych warunkach. Co zatem należy wiedzieć przed zakupem?

    rower elektryczny

    Czym tak naprawdę jest rower elektryczny?

    Rower elektryczny umożliwia wsparcie pedałowania poprzez moc wytwarzaną przez silnik elektryczny. Oznacza to więc, że nie oferuje on możliwości jazdy wyłącznie w trybie elektrycznym, zawsze konieczne jest używanie siły własnych mięśni. Wspomaganie sprawia jednak, że do jazdy potrzeba znacznie mniej siły niż w przypadku klasycznego roweru. Jazda staje się przez to zdecydowanie bardziej komfortowa. Co ważne, siłę wspomagania elektrycznego można regulować samodzielnie za pomocą specjalnego kontrolera zamontowanego na kierownicy. Istnieje nawet możliwość całkowitego wyłączenia silnika, co pozwala na jazdę jak w przypadku tradycyjnego roweru.

    Rodzaje rowerów elektrycznych

    Podobnie jak w przypadku tradycyjnych rowerów, również wśród tych elektrycznych można wyróżnić kilka typów. Najważniejsze z nich to rowery miejskie, turystyczne oraz górskie.

    Elektryczny rower miejski cechuje się przede wszystkim jednorurową ramą. Takie rozwiązanie ułatwia wsiadanie oraz zsiadanie, co szczególnie docenią osoby starsze, jak i ci, którzy dużo poruszają się po mieście. Rowery miejskie posiadają również wyposażenie przydatne podczas jazdy po ulicach i ścieżkach rowerowych – błotniki, oświetlenie oraz bagażnik.

    Osoby, które lubią dłuższe wypady za miasto, z pewnością zainteresuje elektryczny rower turystyczny. Idealnie sprawdzą się one w lekkim terenie, ale też i w mieście. Mają one nieco szersze opony niż typowo miejskie rowery, poza tym cechuje je dwururowa rama. Nierzadko rowery turystyczne mają także nieco większe koła – 28-calowe. Są one również niemal kompletnie wyposażone. Warto jednak zwrócić uwagę, że ze względu na swoje przeznaczenie, w sklepach można znaleźć wiele dodatkowych akcesoriów, na przykład w postaci toreb i sakw.

    Elektryczny rower górski to z kolei znakomita propozycja dla miłośników jazdy w trudnym terenie. Wyposażone są one zwykle w mocniejsze silniki, które zapewniają łatwiejsze pokonywanie nawet wysokich wzniesień.

    Akumulator – co trzeba o nim wiedzieć?

    Każdy rower elektryczny wyposażony jest w akumulator, w którym magazynowany jest prąd potrzebny do pracy silnika. Im większa jest jego pojemność, tym większy będzie zasięg roweru, a właściwie czas, przez który można korzystać ze wspomagania. W tym kontekście należy zwrócić uwagę, że akumulator o pojemności 9-10 Ah powinien wystarczyć na pokonanie 60-80 km.

    O akumulator należy jednak odpowiednio dbać, aby służył on jak najdłużej. Przede wszystkim konieczne jest, aby był on regularnie ładowany. Obecnie powszechnie stosowane są baterie litowo-jonowe, które zapewniają trwałość na poziomie 4-8 lat lub 800-1000 cykli ładowania bądź 20-30 tys. km.

    Istnieją trzy sposoby montażu akumulatora – na bagażniku, na ramie oraz pod siodełkiem. Pierwszy z nich stosowany jest najczęściej w przypadku rowerów miejskich oraz turystycznych. Zapewnia on bowiem dużą wygodę użytkowania. Baterie są montowane na ramie w przypadku rowerów górskich oraz turystycznych. Wynika to z faktu, iż rozwiązanie to przekłada się na idealny rozkład masy, a więc lepsze prowadzenie w trudnych warunkach. Natomiast akumulator zamontowany pod siodełkiem można spotkać w przypadku niewielkich rowerów składanych. Tego rodzaju rozwiązanie wpływa jednak na wygląd roweru. Otóż wspornik siodełka musi być odpowiednio wydłużony, aby zmieściła się pod nim bateria.

    Silnik – serce napędu elektrycznego

    Zgodnie z obowiązującymi przepisami silnik w rowerze elektrycznym, który jest używany do jazdy w ruchu drogowym, nie może mieć większej mocy niż 250 W albo jego moc musi być ograniczona do tej wartości. Moc ta w zupełności wystarcza w warunkach codziennej eksploatacji. Jeżeli jednak ktoś jest zainteresowany jazdą wyczynową, a więc poza drogami publicznymi, może skorzystać z większej mocy silnika.

    W obecnie dostępnych rowerach elektrycznych stosowane są trzy typy montażu silnika. Otóż może on się znajdować w przedniej piaście, w tylnej piaście albo w korbie. Pierwsze ze wskazanych rozwiązań sprawdza się wyłącznie w mieście. Silnik zamontowany w tylnej piaście nadaje się natomiast do jazdy w łagodnym terenie. Najbardziej wymagający użytkownicy powinni zainteresować się silnikiem zamontowanym w korbie. Rozwiązanie to pozytywnie wpływa na rozkład masy, a co za tym idzie, również na prowadzenie.

    O czym jeszcze należy pamiętać?

    Podobnie jak w przypadku wyboru tradycyjnego roweru, również przy zakupie roweru elektrycznego należy zwrócić uwagę na rozmiar ramy. Otóż powinien on być dopasowany do wzrostu użytkownika. Rower powinien mieć również odpowiednią nośność. Parametr ten jest szczególnie istotny, gdy ktoś zamierza wykorzystywać swój pojazd do dalekich podróży. W takich warunkach przydatne są wszelkiego rodzaju torby i sakwy na bagaże, a te stanowią niemałe obciążenie. Należy również pamiętać, że rower elektryczny jest o kilka kilogramów cięższy od tradycyjnego.

    Robert Adamski

    Udostępnij

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *