Technologia e-Pedal w Nissanie Leaf. Możesz zapomnieć o hamulcu!
Podczas prezentacji Nissana Leaf w której braliśmy udział mogliśmy dowiedzieć się i sprawdzić w praktyce nowość, którą bardzo chwalili się przedstawiciele tej japońskiej marki.
Mowa o systemie e-Pedal, który za sprawą gwałtownego wytracania prędkości sprawi, że będziemy mogli uniknąć korzystania z pedału hamulca. Sprawdźmy co to za technologia oraz jak działa w praktyce.
Nissan Leaf i e-Pedal. Czy to rzeczywiście nowość?
Mieliśmy okazję sprawdzić jak jeździ Nissan Leaf drugiej generacji podczas prezentacji, która odbyła się w Mikołajkach. Nasze wrażenia na temat tego auta możecie przeczytać w osobnym artykule. Skupmy się jednak na nowościach, którymi Nissan kusi nowych, potencjalnych klientów.
Japoński producent samochodów twierdzi, że do obsługi Leaf’a wystarczy tylko jeden pedał. Sposób działania tego systemu jest bardzo łatwy do wytłumaczenia. Siła hamowania zwiększa się po odpuszczeniu gazu. Jeśli całkowicie puścimy pedał auto zacznie nagle bardzo gwałtownie hamować. Oczywiście nie musimy korzystać z tego systemu. Uruchamiamy go jednym przyciskiem, który znajduje się na konsoli środkowej.
Nasuwa się jednak pytanie, czy to rzeczywiście nowość? Okazuje się, że nie. Pierwsze auto, które oferowało silne hamowanie po odjęciu stopy z pedału gazu oferował już produkt BMW czyli Mini E z 2008 roku. Jak widać nie jest to nowa technologia, aczkolwiek elektryczny samochód bazujący na Mini Cooper był tak krótko produkowany (od 2009 do 2010), że niewiele osób wie tak naprawdę o jego istnieniu.
e-Pedal sprawi, że będziemy mogli zapomnieć o hamulcu?
Według Nissana hamulca użyjemy tylko wtedy, kiedy będzie konieczne hamowanie awaryjne. Jeśli ktoś całkowicie zaufałby nowej technologii, którą oferuje Leaf pedał hamulca praktycznie wcale nie musiałby być użyty, ponieważ mamy przecież technologię ProPILOT czyli system autonomicznej jazdy po jednym pasie, który w razie wykrycia niebezpiecznej sytuacji powinien zatrzymać auto w trybie awaryjnym. Nie mieliśmy okazji sprawdzać tego, czy rzeczywiście auto samo zahamuje i szczerze nikomu tego nie życzymy. Wróćmy jednak do normalnego, codziennego korzystania z auta z włączonym systemem e-Pedal. Zacznijmy od tego, że za każdym razem kiedy uruchamiamy auto musimy uruchomić ten system. Nie jest to uciążliwe, ale trzeba o tym pamiętać.
Testujemy e-Pedal na mazurskich, krętych drogach
Nissan wybrał Mazury jako miejsce odpowiednie do testowania Leaf’a. Można uznać, że to naprawdę dobry region, ponieważ kraina tysiąca jezior jest cechuje się wysoką czystością powietrza i ogólną stycznością z naturą co przecież powinno być hasłem przewodnim podczas zakupu aut elektrycznych. Mazury to także wiele krętych dróg, dzięki czemu mogliśmy bardzo dokładnie sprawdzić działanie systemu e-Pedal.
Trzeba przyznać, że pierwsze wrażenie może być nieco dziwne. Po odpuszczeniu pedału gazu auto bardzo gwałtownie zaczyna hamować. Dlatego też musimy kilka razy spróbować delikatnie odpuścić ten pedał aby „oswoić się” z systemem. Całe szczęście jest to tak łatwe, że nawet niedoświadczony kierowca po chwili tak bardzo przyzwyczai się do e-Pedal, że naprawdę używanie hamulca będzie niepotrzebne. Szczególnie ten system docenimy w korkach, gdzie w większości czasu ciągle operujemy albo pedałem hamulca albo gazu. Korzystanie z e-Pedal sprawi, że cała operacja będzie wymagała używania tylko jednego z pedałów. Prawda, że przyjemne?
Co ciekawe, w przypadku szybkiego pokonywania zakrętów, gdzie wymagane jest nagłe przyhamowanie system ten spisuje się naprawdę dobrze. Reakcja na nawet delikatne odpuszczenie pedału przyspieszenia sprawia, że auto nagle zaczyna hamować. Nissan chwali się, że auto nie tylko zatrzyma się na płaskiej powierzchni, ale także stanie się to na wzniesieniu!
Czy w przyszłości producenci zrezygnują z klasycznego hamulca?
Trzeba przyznać, że byłaby to bardzo odważna decyzja. Zapewne ze względu na bezpieczeństwo nie stanie się to w ciągu najbliższych kilkunastu lat, aczkolwiek postęp technologii jest tak szybki, że kto wie, może się mylimy. Tak czy inaczej takie systemy jak ProPILOT czy e-Pedal to krok w przód w kwestii realizacji programu Nissana, który zapowiada inteligentną mobilność w zakresie zmiany sposobu prowadzenia auta, a także źródeł napędu oraz integracji z otoczeniem.
karny kutas za reklame na wykopie