Hybryda typu plug-in – czym jest i jak sprawdza się w praktyce?
Na rynku dostępnych jest coraz więcej samochodów z napędem hybrydowym typu plug-in. Teoretycznie tego typu rozwiązanie stanowi połączenie zalet auta spalinowego i elektrycznego. Jak jednak sprawuje się ono w praktyce? Czy hybrydą plug-in można wybrać się w dalszą podróż, na przykład za granicę?
Czym jest napęd hybrydowy typu plug-in?
W ostatnich latach napęd hybrydowy typu plug-in staje się coraz popularniejszym rozwiązaniem. W samochodzie z tego typu układem stosuje się silnik spalinowy oraz elektryczny, niemniej jednak montuje się tutaj akumulator o znacznie większej pojemności niż w przypadku klasycznych hybryd. Z tego też względu hybryda plug-in jest bliska napędowi czysto elektrycznemu.
Akumulator o stosunkowo dużej pojemności sprawia, że pojazd jest w stanie przejechać pewien dystans, korzystając wyłącznie z silnika elektrycznego. W praktyce jest to odległość około 50 km. Jest to duża różnica w stosunku do zwykłej hybrydy, która zazwyczaj może przejechać w trybie EV zaledwie kilka kilometrów.
Na uwagę zasługuje także kwestia ładowania. Otóż klasyczna hybryda odzyskuje energię podczas hamowania. Tego typu możliwość istnieje również w przypadku napędów plug-in, jednakże należy ją traktować wyłącznie jako uzupełnienie. Najlepszym sposobem ładowania akumulatorów jest po prostu podłączenie auta do kontaktu. Co ważne, może to być nie tylko domowe gniazdko, ale również stacje szybkiego ładowania dostępne na mieście. Ile czasu zajmuje ładowanie? To zależy od pojemności danego akumulator, jednakże najczęściej jest to około 6 godzin przy użyciu domowego gniazdka o napięciu 230 V.
Jazda hybrydą plug-in
Samochód z napędem hybrydowym typu plug-in rusza bezszelestnie, korzystając jedynie z silnika elektrycznego. Przyspieszenie jest niezwykle płynne, nie ma konieczności zmiany biegów. Sam silnik elektryczny nie generuje jednak mocy na poziomie, która zapewniałaby ponadprzeciętne osiągi. Jeżeli kierowca oczekuje tego typu emocji, może skorzystać z obydwu jednostek – elektrycznej i spalinowej. Dzięki temu można uzyskać osiągi godne wielu aut sportowych.
Co, jeśli podczas jazdy rozładuje się akumulator? W takim przypadku napęd działa jak zwykła hybryda. W niektórych samochodach istnieje też możliwość wykorzystania silnika spalinowego jako generatora prądu.
Kiedy zakup hybrydy plug-in jest opłacalny?
Samochody hybrydowe typu plug-in wciąż są wyraźnie droższe niż ich spalinowe odpowiedniki. Niemniej jednak ich liczba na polskich drogach wciąż rośnie, co ma po części związek z oszczędnościami, na jakie można liczyć podczas eksploatacji takiego pojazdu. Zazwyczaj są one kupowane na kredyt bądź też finansowane w ramach leasingu. Niższe koszty eksploatacji pozwalają więc na obniżenie miesięcznych opłat.
Należy zwrócić uwagę, że nie da się jednoznacznie określić opłacalności zakupu hybrydy plug-in. Wiele zależy od tego, jakimi możliwościami ładowania dysponuje dana osoba. W najlepszej sytuacji są kierowcy, którzy korzystają z instalacji fotowoltaicznych. Pozwala to na ładowanie akumulatorów przy bardzo niskich kosztach. Jeżeli ktoś nie ma tego typu instalacji, a dysponuje prywatnym garażem wyposażonym w gniazdko 230 V, może ładować swoje auto swobodnie i bez ograniczeń. Gorzej w przypadku osób, które parkują na co dzień w garażach wielostanowiskowych. Tam wciąż rzadko spotykane są ładowarki.
Jest jeszcze jedna kwestia, która istotna jest dla coraz większej grupy kierowców. Samochody hybrydowe typu plug-in emitują mniej spalin niż auta z silnikami benzynowymi oraz wysokoprężnymi. Umożliwiają one nawet jazdę w trybie bezemisyjnym, co przyczynia się do troski o środowisko i jakość powietrza.
Hybrydy typu plug-in stanowią realny pomost pomiędzy samochodami spalinowymi a elektrycznymi. Umożliwiają one jazdę w trybie bezemisyjnym, a ponadto nie borykają się z problemem niewielkiego zasięgu. Ze względu na wysoką cenę wciąż pozostają one jednak poza zasięgiem wielu osób.
AutoVIPek
Dodaj komentarz