Rodzaje napędów hybrydowych we współczesnych samochodach
Napędy hybrydowe stają się coraz popularniejsze w obecnie produkowanych samochodach. Nikogo nie powinno to dziwić, wszak tego typu rozwiązanie ma wiele zalet. Przede wszystkim zmniejszają one zużycie paliwa, poprawiają osiągi, a także pozytywnie wpływają na jakość powietrza. Jakie rodzaje napędów hybrydowych można znaleźć we współczesnych samochodach?
Miękka hybryda
Tak zwana miękka hybryda staje się coraz popularniejsza w ostatnim czasie. Polega ona na zastosowaniu dodatkowego silnika elektrycznego, który delikatnie wspomaga jednostkę spalinową. W praktyce wygląda to tak, że silnik elektryczny pracuje głównie podczas ruszania, a także wspiera system start/stop. Dzięki takiemu rozwiązaniu można zaoszczędzić paliwo, a także zmniejszyć ilość emitowanych spalin. To także możliwość chwilowego wzrostu mocy, który może okazać się przydatny na przykład podczas wyprzedzania. Tego typu rozwiązania można spotkać na przykład w samochodach Audi, BMW, Hyundai oraz Suzuki.
Tradycyjna hybryda
Tradycyjna hybryda jest w pewnym sensie rozwinięciem koncepcji miękkiej hybrydy. Silnik elektryczny wspomaga tutaj jednostkę spalinową podczas pracy. Energia elektryczna jest uzyskiwana podczas hamowania, a następnie można ją wykorzystać podczas ruszania czy przyspieszania. Niektóre modele umożliwiają nawet jazdę w trybie elektrycznym na dystansie kilku kilometrów. Wiele zależy od pojemności akumulatorów.
Ten rodzaj napędu hybrydowego ma pewne zalety, które przypadną do gustu większości kierowców. Przede wszystkim jest on bezobsługowy, nie wymaga ładowania ani kontrolowania stanu naładowania akumulatorów. Ponadto układ hybrydowy zapewnia większą moc, którą można wykorzystać na przykład w razie wyprzedzania. Wpływa on również pozytywnie na komfort jazdy, ponieważ auto porusza się w trybie elektrycznym przy niewielkich prędkościach, a więc bez żadnych szarpnięć. Jazda takim samochodem jest również cichsza niż z napędem konwencjonalnym. Co więcej, hybrydowy układ napędowy nierzadko pozytywnie wpływa również na trwałość i niezawodność pojazdu. Niektóre samochody wyposażone są bowiem w silnik pracujący w cyklu Atkinsona, który charakteryzuje się stosunkowo niewielką mocą względem pojemności. Niewysilona jednostka wspomagana silnikiem elektrycznym jest w stanie przejechać nawet milion kilometrów.
Z tradycyjnych hybryd najbardziej znana jest Toyota oraz Lexus. Japończycy rozwijają tę technologię nieustannie od 1997 roku, kiedy to na rynku pojawił się Prius pierwszej generacji.
Hybryda typu plug-in
Kolejnym rodzajem napędu hybrydowego jest hybryda typu plug-in. To dobre rozwiązanie, które zainteresuje osoby pragnące częściej korzystać z możliwości jazdy na prądzie bez konieczności uruchamiania jednostki spalinowej. Niemniej jednak samochód z tego rodzaju napędem może wykorzystywać także dwa silniki jednocześnie, aby uzyskać pełną moc, jak również korzystać z silnika elektrycznego do czasu wyczerpania energii zmagazynowanej w akumulatorach, bądź też wykorzystywać jednostkę spalinową jako generator prądu służącego do zasilania silnika elektrycznego.
Hybryda typu plug-in wymaga jednak systematycznego ładowania akumulatorów. Można to czynić na dwa sposoby – za pomocą domowego gniazdka bądź też specjalnej szybkiej ładowarki. Deklarowany zasięg w trybie elektrycznym to najczęściej kilkadziesiąt kilometrów. Jazda tego typu samochodem może być szczególnie ekonomiczna, jeżeli jest on ładowany energią pochodzącą z paneli słonecznych. Należy jednak pamiętać, że auta z tego rodzaju napędem są zdecydowanie droższe od innych wariantów.
Hybrydy typu plug-in można znaleźć między innymi w autach BMW, Mercedesa, Renault czy Mitsubishi.
AutoVIPek
Dodaj komentarz