Menu
  • Menu

    System AVAS – nowe obowiązkowe wyposażenie samochodów

    Zgodnie z nowymi regulacjami Unii Europejskiej każdy samochód elektryczny sprzedawany na jej terytorium począwszy od dnia 1 lipca 2021 roku, musi posiadać nowe obowiązkowe elementy wyposażenia. Chodzi tutaj o system AVAS, którego działanie polega na dźwiękowym ostrzeganiu przed zbliżającym się pojazdem.

    system AVAS

    Podstawa prawna nowych wymogów

    Nowe obowiązki producentów samochodów zostały wprowadzone na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 540/2014. Od dnia 1 lipca 2021 roku wszystkie auta elektryczne sprzedawane na terenie Wspólnoty muszą być wyposażone w akustyczne systemy ostrzegania. Wymóg ten wynika z pragnienia unijnych urzędników poprawy bezpieczeństwa na drogach.  Samochody elektryczne poruszają się niemal bezszelestnie, co sprawia, że wzrasta ryzyko potrąceń pieszych.

    Dotychczas obowiązywał model przejściowy, zgodnie z którym w tego typu rozwiązania musiały być wyposażone nowe modele samochodów, które weszły do sprzedaży po dniu 1 lipca 2019 roku. Auta, które zadebiutowały na rynku wcześniej, były zwolnione z tego obowiązku.

    Co ciekawe, podobne regulacje obowiązują już od jakiegoś czasu na innych rynkach. Najlepszym tego przykładem są Stany Zjednoczone oraz Japonia.

    Czym jest system AVAS?

    System AVAS (Acoustic Vehicle Alert System) ma bardzo proste działanie. Otóż odpowiada on za generowanie ostrzegawczych sygnałów dźwiękowych, które są słyszalne dla pieszych. Są one emitowane do momentu, w którym pojazd osiągnie prędkość 20 km/h. Po przekroczeniu tej szybkości słychać jest bowiem szum związany z toczeniem.

    Zgodnie z nowymi regulacjami emitowany sygnał dźwiękowy musi pozwalać ocenić, jak daleko znajduje się dany pojazd, a także czy się on zbliża, czy też oddala. Dzięki temu samochody elektryczne będą zachowywać się w podobny sposób jak spalinowe.

    Kierowca będzie miał jednak możliwość wyłączenia systemu AVAS. Unijni urzędnicy wymagają jednak, aby generator dźwięku był uruchamiany automatycznie, zaraz po włączeniu silnika.

    Nowy obowiązek to nowe możliwości

    Nowy obowiązek wprowadzony przez Unię Europejską stawia przed producentami zupełnie nowe możliwości. Otóż będą oni musieli przygotować sygnały dźwiękowe, które będą emitować ich pojazdy. Co ważne w tym zakresie obowiązuje pełna dowolność, albowiem nie zdecydowano się na wprowadzenie proponowanych niegdyś regulacji, w myśl których sygnały te powinny odpowiadać dźwiękom wytwarzanym przez silniki spalinowe.

    W związku z tym wielu producentów samochodów już jakiś czas temu zdecydowało się rozpocząć pracę nad sygnałami dźwiękowymi, które znajdą zastosowanie w ich pojazdach. Niektórzy z nich zwrócili się o pomoc w ich skomponowaniu na przykład do twórców gier komputerowych. Jak zatem w praktyce mogą brzmieć elektryczne samochody? Niektóre koncerny chcą zaproponować swoim klientom odgłosy zbliżone do tych, jakie emitowały statki kosmiczne w filmach science fiction.

    Rozwój elektromobilności wymaga wprowadzenia szeregu zmian w regulacjach prawnych, które dotyczą bezpieczeństwa ruchu drogowego. Pojazdy elektryczne poruszają się z niewielkimi prędkościami wręcz bezszelestnie, co stwarza poważne zagrożenie dla pieszych na przykład na osiedlowych parkingach czy wąskich uliczkach. Dzięki systemowi AVAS problem ten powinien zostać rozwiązany. Z całą pewnością za jakiś czas pojawią się kolejne regulacje mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach.

    AutoVIPek

    Udostępnij

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *