Nowe Subaru WRX – powrót legendy
Japońscy producenci samochodów wypuścili na rynek kilka modeli, które nieustannie rozbudzają emocje miłośników motoryzacji. Jednym z takich legendarnych aut jest niewątpliwie Subaru Impreza, które w ostatnich latach przeszło niemałą przemianę. Sportowe odmiany WRX i WRX STI zostały bowiem oddzielone od standardowej Imprezy. W 2021 roku Subaru zaprezentowało nowe wcielenie modelu WRX. Czego można się po nim spodziewać?
Stylistyka nie wszystkim przypadnie do gustu
Subaru nigdy nie słynęło z porywających projektów nadwozia. Nie inaczej jest w przypadku nowego WRX. Samochód, ku uciesze sympatyków marki, pozostał klasycznym sedanem. Jego wygląd stanowi rozwinięcie projektu poprzedniej generacji. Zmieniono kształt przednich świateł oraz zamontowano zupełnie nowe tylne lampy. To właśnie tył wygląda najbardziej kontrowersyjnie. Lampy zostały połączone modną w ostatnich czasach listwą.
W przypadku nowego WRX nie zabrakło tradycyjnych dla Subaru elementów stylistycznych. Najbardziej charakterystycznym z nich jest wlot powietrza na masce, który zapewnia lepsze chłodzenie jednostki napędowej. Charakterystyczny jest także kształt osłony chłodnicy. Nie wszystkim spodobają się wstawki z czarnego plastiku stanowiące osłonę nadkoli. Pełnią one jednak znaczącą funkcję, albowiem chronią samochód przed kamieniami, które mogą uderzać w nadwozie podczas jazdy po szutrach. Należy bowiem pamiętać, że WRX to auto z genami rajdowymi.
Wnętrze jest również tradycyjne dla Subaru. Zastosowano kierownicę, która zapewni pewność prowadzenia w bardziej wyczynowych warunkach, czytelne zegary oraz duży ekran dotykowy do obsługi multimediów. O sportowym charakterze przypominają aluminiowe nakładki na pedały oraz fotele Recaro, które zapewniają znakomite trzymanie w szybko pokonywanych zakrętach.
Pod maską oczywiście bokser
W przypadku Subaru najważniejszą rzeczą jest oczywiście układ napędowy. Jego serce stanowi czterocylindrowy silnik w układzie przeciwsobnym (tak zwany bokser), który jest jednym z elementów charakterystycznych marki. Ma on pojemność 2,4 litra i dzięki turbodoładowaniu generuje moc 275 KM oraz 350 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Może być on połączony z sześciobiegową manualną skrzynią albo opcjonalnie z bezstopniową przekładnią CVT. Ta pierwsza zdecydowanie lepiej pasuje do sportowego charakteru auta.
Ci, którzy uważają, że powyższe parametry są dla nich niewystarczające, powinni zaczekać na wersję WRX STI. W jej przypadku moc na pewno przekroczy 300 KM, a ponadto pojawią się pewne poprawki stylistyczne.
Jak przystało na Subaru, nie mogło zabraknąć stałego napędu na cztery koła, który rozdziela moc w sposób symetryczny. Japoński producent słynie z tego rozwiązania, które przyczyniło się do jego globalnego sukcesu.
Rajdowe geny
Marka Subaru jest nieodłącznie kojarzona z rajdami samochodowymi, jednakże nie uczestniczy w mistrzostwach świata już od 2009 roku. Największe sukcesy w tym cyklu odnosił model Impreza WRC, który jest uznawany za najlepszy samochód rajdowy lat 90. XX wieku. Ze względu na fakt zwiększenia rozpoznawalności marki oraz postrzeganie jej jako producenta niezawodnych pojazdów o znakomitych właściwościach jezdnych, Subaru zdecydowało o wprowadzeniu na rynek cywilnych odmian Imprezy o rajdowym charakterze. Były to wersje WRX oraz WRX STI. Z czasem stały się one odrębnymi modelami w gamie Subaru, z kolei Impreza od 2011 roku jest autem przeznaczonym dla klientów poszukujących kompaktu z napędem na cztery koła i nietypowym rozwiązaniem, jakim jest silnik typu bokser, jednakże bez sportowego charakteru.
Najnowsze Subaru WRX to samochód rajdowy przeznaczony do jazdy na co dzień. Być może nie urzeka on swoją stylistyką, jednakże jego właściwości jezdne są absolutnie ponadprzeciętne. Mocny silnik oraz stały napęd na cztery koła sprawiają, że auto to znakomicie sprawdzi się nie tylko w ramach treningów przed startami w rajdach, ale również w trudnych warunkach drogowych, co doceni każdy kierowca.
AutoVIPek
zdjęcia: media.subaru.com
Dodaj komentarz