Nissan pracuje nad paletą dźwięków, które będzie można usłyszeć w jego samochodach
Każdy samochód emituje różnego rodzaju dźwięki. Podstawowym jest oczywiście odgłos pracy silnika, ale należy również pamiętać o dźwiękach zamykania drzwi, zapinania pasów bezpieczeństwa czy też sygnałach emitowanych przez komputer pokładowy. Japoński Nissan zamierza w najbliższym czasie przyjrzeć się odgłosom swoich samochodów, aby uczynić je bardziej atrakcyjnymi.
Sygnały emitowane przez samochody
Jak już zostało powiedziane na wstępie, każdy pojazd emituje różnego rodzaju sygnały. Nie są one przypadkowe, ponieważ pełnią określone funkcje. Przede wszystkim dźwięki te ostrzegają przed różnego rodzaju zagrożeniami. Pojawiają się więc sygnały informujące o niezamkniętych drzwiach czy też niezapiętych pasach bezpieczeństwa.
We współczesnych samochodach sygnały dźwiękowe są jeszcze ważniejsze niż dawniej. Otóż informują one kierowcę o różnego rodzaju wskazaniach komputera pokładowego, który monitoruje wiele parametrów jazdy. Z tego względu inżynierowie audiofoniczni Nissana połączyli siły z ekspertami czołowego producenta z branży rozrywkowej – Bandai Namco Group – aby opracować nowe sygnały dźwiękowe dla samochodów japońskiego producenta. Pierwszymi modelami, w których będzie je można usłyszeć, będą Rogue i Pathfinder w wersjach na rok 2021 w Stanach Zjednoczonych, Note w Japonii oraz nowego Qashqai w Europie.
Bandai Namco Group – potentat w branży rozrywkowej
Bandai Namco Group znana jest przede wszystkim ze stworzenia kultowych gier komputerowych, takich jak Pac-Man, Tekken i Taiko Drum Master, a ponadto salonów rozrywki, zabawek i przedmiotów hobbystycznych, takich jak Gundam. Zadaniem specjalistów z Bandai Namco Group jest opracowanie nowej palety dźwięków zgodnych z oczekiwaniami Nissana. Przede wszystkim powinny być one wyraziste i cechujące się niepowtarzalnym charakterem.
– Chcieliśmy ułatwić użytkownikom zrozumienie informacji, jakie przekazuje im samochód, i nadać im emocjonalny charakter, wyróżniający markę Nissan – powiedział Hiroyuki Suzuki, inżynier Nissana odpowiedzialny za projektowanie sygnałów dźwiękowych.
Z wypowiedzi tej wynika jednoznacznie, jak bardzo istotne są sygnały dźwiękowe we współczesnej motoryzacji.
– Tworząc gry, projektanci dźwięku w Bandai Namco opracowują sygnały, które są intuicyjnie rozumiane przez graczy. Współpracowaliśmy nad stworzeniem dźwięków, które pomogą kierowcom odbierać komunikaty w podobnie podświadomy sposób oraz będą utożsamiane z globalnymi modelami Nissana – dodał Suzuki.
Co jest najważniejsze przy projektowaniu dźwięków?
Inżynierowie audiofoniczni wskazują, że projektowanie nowych dźwięków wcale nie jest prostym zadaniem. Wynika to przede wszystkim z faktu, iż niezwykle ważny jest aspekt psychologiczny. Wszelkie odgłosy nie mogą bowiem dekoncentrować kierowcy, stąd przydatne może okazać się doświadczenie zdobyte w projektowaniu gier komputerowych.
– Istnieją dwa rodzaje dźwięków w grach: jeden buduje świat opowieści i jest wyrazem jej rozwoju; drugi ma charakter funkcjonalny i odgrywa fundamentalne znaczenie podczas gry, ponieważ zapewnia informację zwrotną lub ostrzega przed niebezpieczeństwem – wyjaśnił Minamo Takahashi, dyrektor ds. dźwięku w Bandai Namco Research Inc.
Należy zwrócić uwagę, że w obecnych czasach gry komputerowe są niezwykle realistyczne. Pomimo tego specjaliści wciąż dostrzegają pewne różnice pomiędzy odgłosami w świecie wirtualnym i realnym. Potrzebna jest więc współpraca pomiędzy przedstawicielami obydwu firm.
– Spędziliśmy w studiu mnóstwo czasu, prowadząc wiele różnych dyskusji ze specjalistami Nissana z działów inżynierii dźwięku, planowania produktu, projektowania i testowania, ustalając metodą prób i błędów, jakie sygnały będą odpowiednie dla marki Nissan – powiedział Takahashi.
Istotne są również tony poszczególnych dźwięków oraz czas ich emisji.
– Badania pokazały, że stopień pilności komunikatu zależy od tempa dźwięku, a jego waga od częstotliwości. Aby intuicyjnie zrozumieć wykorzystywane rodzaje dźwięków, każdy z nich dzieli się na grupy funkcjonalne rozróżniane na podstawie tonu – wyjaśnił Miwa Nakamura, inżynier ds. testów ergonomicznych w Nissanie.
Z całą pewnością inicjatywa Nissana oraz Bandai Namco Group jest czymś raczej niespotykanym w dotychczasowej motoryzacji. Owszem, od dawna wiadome było, że dźwięki emitowane przez samochody mają znaczenie, jednakże Japończycy podeszli do tego tematu niezwykle poważnie. Nie pozostaje więc nic innego, jak tylko czekać na możliwość przetestowania nowych rozwiązań.
AutoVIPek
zdjęcia: poland.nissannews.com
Dodaj komentarz