Menu
  • Menu

    Czy sztuczna inteligencja Cię rozpozna?

    Każdego dnia kupujemy online, płacimy używając aplikacji bankowych, zapisujemy się do newsletterów czy obstawiamy mecze. Większość spraw możemy załatwić bez wychodzenia z domu. Pandemia jeszcze nasiliła ten trend. Niestety z większą aktywnością użytkowników, wiąże się również więcej zagrożeń, jak na przykład kradzieże tożsamości. By ich uniknąć i bezpiecznie korzystać z internetowych usług, jesteśmy proszeni o zweryfikowanie tożsamości. Za sprawą nowych technologii opartych na sztucznej inteligencji możemy zdalnie potwierdzić, że my to my.

    sztuczna inteligencja

    Według danych w 2020 roku z sieci korzystało 4, 54 bilionów użytkowników na całym świecie [Hootsuite]. Rosnąca liczba użytkowników to automatycznie więcej wrażliwych danych krążących w Internecie, będących łakomym kąskiem dla oszustów. Aż 65% oszustw to incydenty kradzieży tożsamości [Cbronline.com].

    Najlepszym sposobem na zapobieganie ryzyku oszustwa jest integracja rozwiązania KYC (Know Your Customer) z procesem onboardingu klienta. To, jak skonstruowany jest proces weryfikacji użytkownika ma ogromne znaczenie. Musi on być uporządkowany i bezpieczny.

    Ekspertyza człowieka czy precyzja sztucznej inteligencji?

    Proces identyfikacji użytkownika może przebiegać na kilka różnych sposobów. Jednym z rozwiązań oferowanych przez firmy jest w pełni manualny proces. Wiąże się on jednak z koniecznością zatrudnienia ekspertów, dużym nakładem finansowym, ponadto jest czasochłonny i nie zawsze przynosi oczekiwane rezultaty.

    Odpowiedzią na bariery rozwiązania manualnego jest całkowicie zautomatyzowana, zdalna identyfikacja tożsamości, dzięki której można uniknąć błędów wynikających z ręcznej weryfikacji. Większa automatyzacja działań poprawia produktywność firmy i obniża koszty poprzez optymalizację czasu i eliminację wspomnianych błędów. Ponadto takie rozwiązanie pozwala na przeprowadzenie efektywnego i przyjaznego pod względem UX onboardingu klienta, gwarantując udaną cyfrową podróż, zgodną z oczekiwaniami użytkowników. Jednak, co najważniejsze, automatyczna weryfikacja jest bezpieczna, dzięki użyciu zaawansowanych technologii, jak głębokie uczenie się i zgodna z wymogami regulacyjnymi.

    W sytuacjach, gdy automatyczna weryfikacja nie może zostać zakończona lub jest niekompletna, na przykład dokument nie został rozpoznany przez algorytmy, można zaimplementować weryfikację ręczną. Połączenie obu metod określa się mianem modelu hybrydowego. Co oznacza, że sztuczną inteligencję muszą wesprzeć eksperci do spraw oszustw. AI w połączeniu z ludzką wiedzą umożliwia przeprowadzenie kompletnego procesu KYC.

    “Pandemia dobitnie uświadomiła nam, że zaawansowana, zdalna weryfikacja tożsamości oparta na zautomatyzowanych rozwiązaniach, w tym rozwiązaniach biometrycznych, w dobie tak szybkiego rozwoju różnego rodzaju usług w Internecie, to zdecydowanie must have dla klientów i firm”, mówi Anna Worwa – Dyrektor Sprzedaży w Europie Środowo-Wschodniej w firmie Ariadnext.

    Jak sztuczna inteligencja jest w stanie nas rozpoznać?

    Na polskim rynku w pełni zdalne, automatyczne rozwiązanie oraz model hybrydowy weryfikacji posiada firma Ariadnext. IDCheck.io to rozwiązanie oparte na sztucznej inteligencji łączące optyczne rozpoznawanie znaków (OCR) i uczenie maszynowe. Technologia odczytuje dokument tożsamości i
    wydobywa informacje, które są analizowane przez rozwiązanie SAAS. Dodatkowo istnieje możliwość sprawdzenia użytkownika na podstawie selfie czy wideo na żywo.

    “System porównuje dane biometryczne z obrazem z dokumentu tożsamości na początku rejestracji do usługi. Następnie wykrywa żywotność użytkownika na podstawie ruchów głowy wymaganych podczas sesji liveness. Ten w pełni automatyczny proces dzieje się tu i teraz, zajmując mniej niż minutę” – wyjaśnia Anna Worwa. “Jeżeli użytkownik ma na twarzy maskę, czy jest awatarem, nasz system to wykryje. Dodatkowo IDCheck.io posiada funkcję rozpoznawania mowy” – podkreśla.

    Jak to działa w praktyce?

    Powiedzmy, że klient bierze pożyczkę online. Firma chcąc zbudować zaufanie do transakcji oraz dbając o bezpieczeństwo własne, jak i klientów, może tak ustawić proces, że podejście do procedury będzie możliwe wyłącznie wtedy, gdy użytkownik zweryfikuje swoją tożsamość. System przeprowadzi go przez cały proces za pomocą intuicyjnych wskazówek, które pojawiają się na ekranie komputera lub telefonu, aby zapewnić szybką i bezproblemową podróż.

    Pierwszym krokiem jest zrobienie zdjęcia dokumentu lub wgranie go z poziomu przeglądarki lub urządzenia mobilnego. Użytkownik zostanie pokierowany, jak wykonać zdjęcie dokumentu, żeby jego jakość była jak najlepsza i system bez problemu mógł odczytać dane. Po klasyfikacji dokumentu, kontroli jakości, system wyodrębnia dane i automatycznie analizuje przesłany dokument pod kątem spójności i autentyczności w mniej niż 12 sekund. W przypadku modelu hybrydowego proces trwa około 5 minut.

    Następnie system rozpoznaje twarz na dwa sposoby: za pomocą selfie, sprawdzając autentyczność ujęcia, zdjęcia, porównując je z fotografią z dokumentu lub wideo na żywo (test żywotności). W trakcie wideo użytkownik podąża za poleceniami systemu, porusza głową, podczas gdy system analizuje ruchy, zestawiając obraz twarzy ze zdjęciem z dokumentu. W obu przypadkach następuje analiza biometryczna twarzy i porównanie krzyżowe z fotografią. Po przejściu takiego dwustopniowego etapu weryfikacji użytkownik otrzymuje werdykt o autentyczności w mniej niż minutę.

    Rozwiązania do weryfikacji tożsamości sprawdzą się nie tylko, kiedy chcemy wziąć pożyczkę. Może być wykorzystane w wielu innych branżach: wszędzie tam, gdzie firmy muszą zidentyfikować swoich klientów – począwszy od sektora bankowego aż po hazard czy ekonomię współdzielenia. Nowoczesne systemy zapewniają zgodność z dyrektywą AML, pomagają walczyć z oszustami i poprawiają doświadczenia klienta związane z marką.

    Udostępnij

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *