Menu
  • Menu

    Jak dokonać analizy rynku dla startupu technologicznego?

    Czy technologiczne firmy startupowe, które z definicji są przedsięwzięciami mocno ryzykownymi i zawierającymi wiele niewiadomych, mogą coś zyskać dzięki profesjonalnej analizie rynku? Wbrew pozorom, lista korzyści takich badań dla startupów jest długa. Dziś postaramy się ją nieco przybliżyć.

    Startupy technologiczne to organizacje charakteryzujące się przede wszystkim dwoma elementami. Po pierwsze, co oczywiste, są to firmy działające w szeroko pojętej branży technologicznej (ich produktem może być np. jakaś aplikacja, urządzenie, bądź jedno i drugie). Po drugie, ich model biznesowy nie jest w pełni wykształcony, co oznacza, że posiadają specyficzny, innowacyjny produkt, który eksploruje nowe potrzeby konsumentów i często wymaga ich szeroko zakrojonej edukacji/ewangelizacji.

    Wiele startupów szybko upada. Tylko część kiedykolwiek stanie się wielkimi firmami. Taka jest już ich natura. Ale czy profesjonalna analiza rynku może zwiększyć szansę na  ich sukces? Czy warto w nią zainwestować? Oto kilka powodów, dla których odpowiedź na oba pytania jest jak najbardziej twierdząca.

    Korzyści ogólnej analizy rynku

    Analiza lub badanie rynku to zespół czynności, których celem jest jak najdokładniejsze opisanie rzeczywistości rynkowej. To właśnie poruszanie się w niej jest jednym z głównych zadań każdego startupu. Im więcej wiemy, tym mniej złych ruchów zrobimy i szybciej dotrzemy do miejsca, w którym nasze przedsięwzięcie zaczyna być dochodowe.

    Poznaj swój produkt lepiej… analizując potencjalną konkurencję

    Innowacyjne startupy także muszą zmierzyć się z konkurencją. Nawet jeśli na rynku nie ma dokładnie takich samych produktów/usług, najprawdopodobniej są na nim firmy oferujące coś zbliżonego. Może być to np. tradycyjna branża, której właśnie zagrozić chce startup. Warto jednak wciąż rozważyć istnienie innych produktów substytucyjnych i komplementarnych oraz tego, w jaki sposób będą wpływać na nasze rynkowe szanse.

    Dowiedz się więcej o (potencjalnych) klientach

    Jak wiele wiesz o swoim potencjalnym targecie? Czy wiesz, na jak wiele klientów możesz liczyć? Czy ta liczba usprawiedliwia inwestycje? Od jakiego rynku najlepiej zacząć? Kiedy rozszerzyć działalność na większą skalę? Im więcej wiesz o ludziach, którzy będą odbiorcami twojego produktu/usługi, tym szybciej zaoferujesz im to, czego potrzebują.

    Czy warto w ogóle wejść na rynek?

    Czasami możesz dojść do wniosku, że samo wejścia na rynek z określoną wersją produktu wcale nie jest dobrym pomysłem. Warto wiedzieć to odpowiednio wcześnie i oszczędzić sobie niepotrzebnych inwestycji.

    Pivotuj… z głową

    Gdy twoje MVP nie odniesie sukcesu, zawsze możesz podjąć próbę pivotowania – wówczas zmieniasz częściowo swoją koncepcję, a często nawet target, i próbujesz jeszcze raz. Nie poruszaj się jednak po omacku. Zbieraj informacje od użytkowników i analizuj rynek, by ograniczać liczbę pivotów i osiągać optymalną konfigurację szybciej.

    Udostępnij

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *