Menu
  • Menu

    Historia HMMWV, czyli z amerykańskiej armii wprost na drogi

    HMMWV to jeden z najbardziej znanych pojazdów wojskowych na świecie i pierwowzór legendarnego Hummera. Do dziś można go zobaczyć w barwach armii różnych krajów, w tym między innymi Stanów Zjednoczonych, Szwajcarii, Polski, Czech oraz Łotwy. Jest on również chętnie wykorzystywany przez różnego rodzaju służby, na przykład przez policję i straż pożarną. Jego początki sięgają lat 70. XX wieku. Poznajmy zatem historię tej niezwykłej maszyny.

    HMMWV

    Wszystko zaczęło się od przetargu

    Jak już wcześniej zostało powiedziane, początki HMMWV sięgają lat 70. XX wieku. Wówczas armia amerykańska ogłosiła przetarg na opracowanie zupełnie nowej konstrukcji mającej zastąpić używane dotychczas pojazdy, które znakomicie sprawdzały się w warunkach pola walki. Zgłosiły się do niego trzy firmy – Teledyne, Chrysler Defence oraz AM General. Ostatnia z nich postanowiła jednak przygotować zupełnie nową konstrukcję, aby wyprzedzić konkurencję. W początkowej fazie nowy pojazd oznaczono jako M998 High Mobility Multi-Purpose Wheeled Vehicle i został on zaprezentowany w 1979 roku. Pierwszy prototyp testowano przez 11 miesięcy na poligonach wojskowych w stanie Nevada. Okazało się wówczas, że propozycja AM General zdecydowanie przewyższa pozostałe konstrukcje biorące udział w przetargu. Kolejne testy odbywały się w Arktyce oraz na pustyniach i również pokazały one, że to właśnie HMMWV będzie najlepszym wyborem dla armii Stanów Zjednoczonych.

    Przetarg został rozstrzygnięty w 1983 roku, a 2 lata później rozpoczęła się jego produkcja. Kontrakt opiewał na kwotę 1,2 miliarda dolarów. W jego ramach producent zobowiązał się do dostarczenia amerykańskiej armii 55 tysięcy sztuk pojazdu, a w kolejnych latach następne egzemplarze. Chrzest bojowy miał miejsce w 1989 roku, w trakcie interwencji wojsk USA w Panamie, jednakże HMMWV dał się poznać całemu światu nieco później, w 1991 roku podczas wojny w Zatoce Perskiej.

    Wyposażenie HMMWV

    HMMWV zaprojektowano jako pojazd do poruszania się w ciężkim terenie, dlatego też wyposażono go w napęd na cztery koła. Sama konstrukcja pojazdu została oparta na stalowej ramie. Wykorzystano również niezależne zawieszenie wszystkich kół. Aby jeszcze bardziej podnieść walory terenowe samochodu, jego konstrukcja została przygotowana w taki sposób, żeby zagwarantować wysoki stopień wodoszczelności.

    Jako że HMMWV został przeznaczony dla potrzeb amerykańskiej armii, na jego pokładzie nie mogło zabraknąć broni. Może on być wyposażony w karabin maszynowy Browning M2 HB, granatnik automatyczny Mk 19 albo wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych BGM-71 TOW. Samochód może zabrać na pokład czterech żołnierzy. Zazwyczaj bywa on wykorzystywany jako transporter, lekki wóz bojowy bądź sanitarka.

    Od HMMWV do Hummera

    Operacje wojskowe z udziałem HMMWV pokazały, że pojazd ten doskonale radzi sobie w różnego rodzaju warunkach terenowych. Z tego też względu wzbudzał on coraz większe zainteresowanie wśród cywili. Jego wynikiem stało się opracowanie pojazdu przeznaczonego do sprzedaży komercyjnej, który otrzymał nazwę Hummer.

    Pierwszy z modeli nowo powstałej marki – H1 – w dużej mierze bazował na konstrukcji przeznaczonej dla wojska. Został on wprowadzony na rynek w 1992 roku. Jego codzienną eksploatację utrudniały jednak bardzo duże rozmiary oraz niezwykle wysokie zużycie paliwa. Następnie, w 2002 roku opracowano mniejszy model H2, przygotowany już z myślą o użytkowaniu na drogach publicznych. Z kolei 3 lata później zaprezentowano model H3, najmniejszy z całej gamy. Został on stworzony przede wszystkim z myślą o europejskich klientach. Co ważne, modele H2 i H3 były znacznie lepiej wyposażone niż H1. Dostępne były one w dwóch typach nadwozia – jako tradycyjny SUV oraz pick-up. Ostatecznie produkcję wszystkich wersji zakończono w 2010 roku. Decyzję w tym przedmiocie podjął właściciel marki, amerykański koncern General Motors.

    Zakończenie produkcji przez General Motors nie oznaczało jednak końca historii Hummera. Prawa do jego wytwarzania nabyła bowiem firma VLF. W 2017 roku uruchomiła ona produkcję HUMVEE C-Series, która w zdecydowanej mierze przeznaczona jest na rynek chiński.

    Paweł Stasiuk

    Udostępnij

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *