Menu
  • Menu

    Znaczenie blockchain dla biznesu i jego zastosowanie

    W tym artykule chcielibyśmy przybliżyć naszym czytelnikom intrygującą tematykę technologii blockchain, która w przeciągu ostatnich kilku lat z nowinki technologicznej ewoluowała do rangi globalnego trendu i realnych rozwiązań biznesowych. Pomimo słusznego skojarzenia z kryptowalutami, technologia rozwija się i pojawia się w coraz to nowszych gałęziach gospodarki, które na pierwszy rzut oka nie są związane ze skomplikowanymi systemami elektronicznymi. Wielu przedsiębiorców eksperymentuje z nowymi systemami, a potencjał blockchain został dostrzeżony przez władze UE pozwalając na dofinansowanie takich projektów ze środków unijnych na rozwój i komercyjne wdrożenia. Tematyka jest bardzo szeroka i względnie nowa, dlatego dla potrzeb artykułu skupimy się tylko na jej praktycznych zastosowaniach w systemach lojalnościowych.

    blockchain

    W najprostszych słowach jest to wspólna i rozproszona baza danych zarządzana przez sieć komputerów działających według ściśle ustalonych zasad, czyli protokołem blockchain określającym zakres ich kompetencji. Każdy z użytkowników (czyli urządzeń łączących się jak np. komputer stacjonarny) przechowuje własną kopię bazy oraz może wprowadzać zmiany wedle ogólnych zasad. Co więcej, możliwy jest wgląd do bazy danych i ich zmiany wedle praw protokołu, jednak samej bazy nikt nie kontroluje. W wyniku otrzymujemy automatyczny i zdecentralizowany system, którego jedynym zarządcą są naturalne procesy i decyzje podejmowane przez użytkowników.

    Nietrudno się domyślić, że sama nazwa pochodzi z języka angielskiego i pochodzi od sposobu, w jaki organizowane są dane – w łańcuchu bloków. Każdy nowy blok dołącza do łańcucha przechowując przede wszystkim informację o swoim znaczniku czasowym oraz relacji do poprzedniego bloku. Jakakolwiek zmiana we wcześniejszym bloku wymagałaby edycji całego łańcucha, co wraz z warstwą zabezpieczeń cyfrowym składa się na system niezwykle bezpieczny i praktycznie niemożliwy w złamaniu. Ponieważ system jest otwarty, jakiekolwiek próby ingerencji z zewnątrz są też widoczne dla wszystkich użytkowników. Z biegiem czasu termin “blockchain” spowszechniał i zaczął być coraz częściej używany w różnych odmianach, pomimo że metodologicznie jest tylko jeden. Obecnie, mówiąc o systemie blockchain można sprecyzować jego charakterystykę: np. system zdecentralizowany, prywatny, publiczny z nieograniczonym bądź ograniczonym dostępem itd.

    blockchain

    Jakie korzyści technologia dostarcza firmie i jej użytkownikom

    Dość oczywistym jest fakt, że lojalni i powracający klienci są jednym z najważniejszych czynników napędzających przychody każdej firmy, nawet z punktu widzenia nielicznych hegemonów bądź oligopoli rynkowych. Z powodu rosnącej świadomości konsumenckiej i zmian potrzeb klienta, w ostatnich latach wiele znanych marek wprowadziło lub znacząco usprawniło własne systemy lojalnościowe. Co ciekawe, pomimo iż wydatki na rozwiązania blockchain rosną rokrocznie z 4.5 miliarda USD w 2020 do 6.6 miliarda USD w 2021 [Statista] to wiele firm nadal eksperymentuje z takim systemem i tylko część małych, zwinnych firm oferuje takie rozwiązania na rynku globalnym. Wdrożenie systemów opartych o blockchain jest dużo bardziej skomplikowane i ryzykowne (krótka historia biznesowego proof of concept), jednak może w znaczący sposób przyczynić się do:

    • Redukcji kosztów – Wprowadzanie skomplikowanego blockchain nadal wiąże się z wysokimi kosztami początkowymi, gdzie dla biznesu realne oszczędności pojawią się na trzech głównych poziomach: zarządzania systemem, transakcji i pozyskiwania klientów. Program lojalnościowy oparty na blockchain powinien zredukować koszty zarządzania systemem dzięki automatyzacji zleceń działających na starych zasadach, jednak teraz lepiej śledzonym, zabezpieczonym i przejrzystym dla użytkownika końcowego. Automatyzacja pozwoli znacząco zredukować koszty związane z ilością pośredników, błędów i oszustw.
    • Zapewnienie spójnego i bezproblemowego systemu – Największą przewagą i niesamowitą funkcjonalnością blockchain jest coś, czego nie udało się jeszcze nigdy wcześniej osiągnąć – pełnej integracji między platformami. Wyobraźmy sobie, że kupując drogie bilety lotnicze dla całej rodziny dostajemy punkty rabatowe do wykorzystania nie tylko na kolejne loty, ale od razu w hotelu w którym będziemy nocować. Przejrzysta i zdecentralizowana struktura blockchain umożliwia potencjalne włączenie do systemu praktycznie każdej firmy, produktu bądź usługi. To dostawcy decydują w jaki sposób klient może wykorzystać swoje nagrody, a konsument ma pełny dostęp i swobodę w decyzjach o swoim portfelu wirtualnych oszczędności.
    • Procesy realizowane niemalże w czasie rzeczywistym – Dynamika z jaką działają systemy blockchain sprawia, że wszystkie transakcje realizowane w systemie odbywają się z minimalnym opóźnieniem a uzyskiwanie do nich dostępu jest tak samo błyskawiczne dla wielu zaangażowanych stron. Dostawca programu lojalnościowego może w sposób sprawny moderować własne akcje promocyjne bez konieczności czekania w kolejce na obsługę przez zespół serwisowy.
    • Doskonałe cyberbezpieczeństwo – Wszelkie transakcje (akcje użytkowników) są tworzone w sposób niezmienny z zewnątrz oraz jako rozproszony i czasowo oznaczony wpis do bazy danych dla każdej akcji. Zabieg umożliwia pełną przejrzystość i śledzenie historii transakcji, dodatkowo zapobiegając pomyłkom związanym z podwójnymi wydatkami, oszustwami, nadużyciami i wszelkimi innymi rodzajami manipulacji.
    • Tworzenie wyjątkowych możliwości biznesowych – Zarówno na początku budowania nowej, powiązanej sieci lojalnościowej jak i usprawnianiu obecnej wielkość firmy i jej sieci partnerów przekłada się na ROI systemu. Wielkość właściciela dobrze rozwiniętego programu lojalnościowego i “wpięcie” go do systemu blockchain tworzy wyjątkowe możliwości oferowania usług o wartości dodanej nie tylko samej marce, ale również wszystkim jej partnerom.

    Jak z każdą technologią, rozwiązań blockchain nie wystarczy “odkryć” by pojawiły się w szerokim użytku. Z biznesowego punktu widzenia najważniejszym pytaniem nie jest możliwość wykonania, a wysokość zwrotu i korzyści po stronie inwestującego w nową infrastrukturę. Ryzyko inwestycyjne i jego konsekwencje dotykają każdego przedsiębiorcy, a w szczególności tych największych. Co ciekawe, pierwszy sukces komercyjny (tzw. proof of concept) na dużą skalę wywołuje falę kolejnych wdrożeń wczesnych i późnych naśladowców. Obecna sytuacja technologii blockchain jest książkowym przykładem tej reguły, gdzie wielu przedsiębiorców eksperymentuje z jej komercjalizacją, a rynek czeka na pierwszy głośny sukces prekursora i lidera nowych rozwiązań. Poniżej przedstawione zostały przykładowe branże dla których blockchain może generować istotne korzyści:

    Branża finansowa

    Nietrudno się domyślić, że sektor bankowy jako pierwszy dostrzegł potencjał tej technologii. Klika lat po pojawieniu się pierwszych kryptowalut technologia została dalej rozbudowana, a obecnie eksperymentują z nią nie tylko właściciele kryptowalut, ale również banki tradycyjne, giełdy, firmy leasingowe, a nawet towarzystwa ubezpieczeniowe. To dlatego, że blockchain pozwala bezpiecznie przechowywać różnego typu dokumenty oraz automatycznie tworzy bardzo przejrzystą dokumentację. Klienci mają pewność trwałości swoich danych, a dostęp jest możliwy również po wygaśnięciu czy wypowiedzeniu umowy. W systemie mogą znaleźć się także faktury związane z opłaconymi ratami czy pozostające w niezmienionej postaci warunki umowy, a każdy dokument może być zdalnie uwierzytelniony bądź podpisany – co jest szczególnie cenne w dobie trwającej pandemii.

    Branża medyczna i farmaceutyczna

    Skalę rewolucyjnych rozwiązań dla tej branży docenią nie tylko pracownicy na stanowiskach zarządczych – blockchain pozwala doskonale usprawnić procesy zarządzania dokumentacją medyczną, czyli jednym z bardziej przytłaczających obowiązków każdego pracownika szpitala czy przychodni. Informacje dotyczące zdrowia pacjenta znajdują się w jednym miejscu i formacie, a przesył i czytelność pomiędzy różnymi jednostkami medycznymi może być realizowany praktycznie bez żadnych opóźnień. Co więcej, wysoki poziom zabezpieczeń system i struktura pozwala gromadzić ogromne ilości danych z badań klinicznych czy epidemiologicznych.

    Branża nieruchomości

    Blockchain umożliwia znaczne przyspieszenie transakcji sprzedaży nieruchomości poprzez przejęcie i uproszczenie systemu dokumentacji zawierającego umowy, akty notarialne czy np. historię prawną budynku. Wszystkie operacje mogą być w wiarygodny i bezpieczny sposób realizowane zdalnie, co stało się szczególnie ważne w okresie pandemii. Umowy sprzedaży bądź otrzymanie odpowiednich zezwoleń mogą być realizowane automatycznie po zebraniu przez użytkownika kompletu dokumentów – nikt nie będzie musiał czekać na decyzję urzędnika przeciążonego ilością dokumentów do ręcznej weryfikacji.

    Administracja publiczna

    Nowa technologia ma szansę nie tylko na znaczące odciążenie biurokracji w instytucjach administracji publicznej, ale również na zupełnie zdalne i bezpieczne organizowanie referendów oraz wyborów. W 2005 roku Estonia została pierwszym państwem na świecie, które w ten sposób zrealizowało ogólnokrajowe wybory.

    Branża transportowa i logistyczna

    Integralność i swoboda dostępu do danych w systemie blockchain mogłaby pełnić kluczową rolę w prowadzenia rejestru kierowców, przechowywania historii pojazdów bądź wypożyczania samochodów bez udziału jakichkolwiek pośredników. Branża logistyczna znacznie rozwinęła się w ostatnich latach, jednak blockchain pozwoli jej zachować swoje postępy: monitorowanie i kontrolowanie wysyłek w czasie rzeczywistym, opcje śledzenia paczki i wymiany informacji pomiędzy wszystkimi uczestnikami łańcucha dostaw. Co więcej, stworzy on dodatkową wartość po stronie integracji dokumentów przewozowych, zezwoleń bądź umów. System pozwala również na tworzenie synergii po stronie wszystkich partnerów, co jest znaczną przewagą konkurencyjną nie tylko dla branży logistycznej.

    Wykorzystanie blockchain w Likey

    Nasz autorski system Likey został oparty na rozwiązaniach technologicznych blockchain i pozwala swoim użytkownikom zbierać uniwersalne punkty będące walutą zarówno pomiędzy użytkownikami, jak i partnerami handlowymi (firmami). Zaoszczędzone tokeny można wykorzystać nie tylko do zakupu produktów, ale również dowolnych usług lub w organizowaniu własnych kampanii. Ceny tokenów są łatwe w przeliczeniu na realne waluty a ich wartość kieruje się zasadami bardziej zbliżonymi do zachowań wolnorynkowych. Jest to zagwarantowane dzięki decentralizacji systemu, przez co zgromadzone przez użytkownika tokeny zakodowane w technologii blockchain będą niewrażliwe na “sztuczną” manipulację jednego administratora, który postanowił zmienić politykę cenową swoich wirtualnych tokenów i tym samym naszych oszczędności.

    Dodatkowo zachęcamy do zapoznania się z naszym systemem wszystkich użytkowników mediów społecznościowych, którzy lubią publikować ciekawe treści. Korzystanie z Likey znacząco ułatwia nie tylko wymianę tokenów, ale przede wszystkim swobodną realizację kampaniii SM i ich rozliczanie. W tej kwestii system jest niezwykle przejrzysty, już od samego początku użytkownik wie jaką wartość może uzyskać poprzez zrealizowanie danej akcji bądź kampanii. Naszą ambicją jest wsparcie nie tylko dynamicznie rozwijającej się branży influencerów, ale również osób, które kochają dzielić się swoją pasją ze światem i nie planują porzucenia swojej obecnej kariery.

    Wierzymy, że Likey ma realną szansę zostać pierwszym narzędziem, które w czytelny i przejrzysty sposób połączy wirtualne tokeny różnych podmiotów rynkowych pozwalając na niespotykaną jak dotąd skalę i możliwości synergii. Użytkownik będzie miał pełną kontrolę nad swoim portfelem oszczędności zamiast iluzji sprawczości. Jeśli jesteście zainteresowani naszą technologią i jej dalszym rozwojem zachęcamy do śledzenia naszych powiadomień oraz przetestowania aplikacji, gdy ta pojawi się w sklepie z aplikacjami na smartfony. – Zapraszamy do Corepoint.

    Źródło: ARTYKUŁ SPONSOROWANY

    Udostępnij

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *